Intervju med Magne Wiklund, markedsansvarlig i Storm Elektro
Intervju med Magne Wiklund, markedsansvarlig i Storm Elektro
Storm Elektro AS er en etablert elektroentreprenør med avdeling på Gressvik i Fredrikstad som leverer elektrotjenester til privat-, nærings- og industrikunder – med vekt på lokal tilstedeværelse, kvalitet og kompetanse. Selskapet har en tydelig grønn profil med klare bærekraftsmål, og er også godkjent lærebedrift med fokus på utvikling av de nye generasjonene elektromontører.
Storm Elektro har vært kunde hos Toyota Fredrikstad siden oppstarten i 2001. For markedsansvarlig og bilansvarlig Magne Wiklund handler samarbeidet om mye mer enn biler. – «Det handler i bunn og grunn om folk,» sier han. Med bakgrunn som bilselger, blant annet innen nyttekjøretøy for både Ford og Opel, falt det naturlig for Wiklund å ta ansvaret for kjøretøyflåten i tillegg til rollen som markedsansvarlig.
– Jeg vet hva jeg vil ha, og hva som fungerer i praksis. Det gjør at vi tar bevisste valg på både utstyr, biltyper og samarbeidspartnere, sier han.
– Da selskapet startet opp i 2001, fikk vi uvurderlig hjelp av Toyota Fredrikstad. De strakk seg langt for å finne en smidig finansieringsløsning, noe som var helt avgjørende for en nyoppstartet bedrift, sier Wiklund. – Det var en tillitsbasert relasjon fra dag én, og den har holdt seg gjennom årene fordi vi hele tiden har opplevd at de ønsker å opprettholde det gode samarbeidet. I dag er det Regionsansvarlig Næring, Stein-Torry Kongsberg som ivaretar kunderelasjonen.
Storm Elektro har i dag nesten 90 biler i flåten – hvorav rundt 70 av disse er varebiler. Av disse er cirka halvparten fra Toyota. For Wiklund er ikke biladministrasjon bare logistikk – det handler om drift, økonomi og hvordan bedriften fremstår utad.
Bilene Storm Elektro kjører fra Toyota er i hovedsak Toyota Proace (mellomstor varebil) og Toyota Proace City (liten varebil). Begge er populære modeller for elektrobransjen, særlig i elektrisk utgave.
– Bilene er vårt viktigste arbeidsverktøy. I tillegg er de rullende reklameplakater. Jeg pleier å si at det er nærmest umulig å kjøre fra én side av Fredrikstad til den andre uten å møte en Storm Elektro-bil, sier han med et smil. – Derfor er vi ekstremt opptatt av hvordan bilene ser ut, og at de alltid er i god stand.
Rullende reklameplakater: «Det er nærmest umulig å kjøre fra én side av Fredrikstad til den andre uten å møte en Storm Elektro-bil!»
Det er også investert i et innredningssystem som er enkelt å flytte mellom bilene, noe som gir langt større fleksibilitet og mulighet for tilpasninger.
Som for alle andre som benytter bilen som verktøy, er det kostbart så snart den står stille. For Storm Elektro er servicenivået til billeverandøren alfa og omega for at de selv skal kunne opprettholde sitt høye servicenivå overfor kunder. Tilgjengelighet, effektivitet og gode ettermarkedstjenester hos Toyota Fredrikstad gjør hverdagen mer smidig for elektroentreprenøren.
Storm Elektro er Miljøfyrtårn-sertifisert og jobber aktivt med å redusere klimaavtrykket. Ett eksempel er overgangen til elbiler: – Innen halvannet år skal hele bilparken være fossilfri, sier Wiklund.
Med så mange varebiler i aktiv tjeneste, varierer behovene stort. Derfor gjennomføres det nå en behovsprøving: – Vi vurderer om en medarbeider faktisk trenger en stor Proace, eller om en mer kompakt Proace City er tilstrekkelig. Det handler både om miljø, effektivitet og kostnadsbevissthet, noe som også kommer kundene våre til gode.
Det er små tiltak som samlet gjør en stor forskjell.
Et annet konkret tiltak er bruk av handlenett: – Våre elektrikere er innom grossistene over én gang om dagen. Vi har nå gitt alle handlenett, noe som reduserer plastbruken betraktelig. Det er små tiltak som samlet gjør en stor forskjell.
Bruk av handlenett bidrar til å redusere plastbruk
Storm Elektro er tydelig på at de vil være en lokal og ansvarlig aktør – både som arbeidsgiver og samfunnsaktør. – Vi har til enhver tid 10–15 lærlinger i bedriften. Vi tror på å utvikle folk selv fremfor å hente inn ferdigutdannede fra andre.
Selskapet sponser bredt lokalt – særlig bidrar de med midler til barn og unge innen idrett og kultur. – Vår filosofi er enkel: Hvis vi er en lokal aktør, skal vi også bidra lokalt.
Og både Toyota Fredrikstad og Storm Elektro støtter og heier på Fredrikstads helter i FFK og Stjernen.
Wiklund understreker at det ikke først og fremst er pris eller spesifikasjoner som avgjør leverandørvalg – det er samarbeidet. Vi ønsker i størst mulig grad å benytte lokale leverandører, som både sørger for et mer bærekraftig lokalsamfunn, og et tettere samarbeid for å finne de beste løsningene.
– Det er lett å glemme, men i bunn og grunn er det folk det handler om. At Stein-Torry hos Toyota Fredrikstad opptrer som en god rådgiver, og kommer med forslag før vi etterspør dem – det er verdifullt. Det betyr at han følger med, tenker for oss, og ønsker at vi skal lykkes. Det er da vi vet vi er på rett sted.
– Bilene er viktige, men det er samarbeidet og tilliten som
gjør hele forskjellen.
Skrevet av Marie Torp, Bauda AS | Juni 2025