Intervju med: Stein Torry Kongsberg - regionsansvarlig næring, Fredrikstad
– Toyota Profflading har bidratt til at mange bedrifter har tatt steget fra fossildrevne- til elektriske nyttekjøretøy. Løsningen gjør overgangen både smidig og lønnsom, forteller Stein Torry Kongsberg, regionsansvarlig næring hos Toyota Fredrikstad.
Stein Torry inngår i Toyota Østfolds «Team Professional», og har Fredrikstad og delvis Råde som sitt primære nedslagsfelt. Oppdraget er å legge til rette for et problemfritt og enkelt bilhold for bedriftsmarkedet, samt en lovnad om at bilene skal være mest mulig på veien.
– I en tid hvor næringslivet i stadig større grad blir målt på bærekraft, kan bilparken være avgjørende – spesielt i offentlige anbudskonkurranser - for om man blir vurdert eller ikke. Likevel er det mange hindre man skal forsere for å bytte ut fossildrevne biler med elektriske utgaver.
En stor bøyg for mange, er hvordan bedriften skal organisere ladestrukturen.
– Når jeg forteller dem om Toyota Profflading, faller en viktig brikke på plass og bidrar til at mange tar steget over til det grønne alternativet og signerer leasingavtale med oss.
Kjernen i Toyotas løsning, er minimale ladekostnader gjennom økt bruk av hjemmelading. Samtidig samler tjenesten ladeutgifter fra både offentlige stasjoner og hjemmelading på én faktura, og ansatte får automatisk refusjon for hjemmelading uten ekstra administrasjon. På den måten har bedriften full oversikt over ladeutgifter.
– Også for de ansatte er dette en fordelaktig løsning, påpeker Stein Torry. – De trenger kun ett ladekort for både hjemmelading og offentlig lading, og får en enkel administrasjon uten behov for manuell refusjon. Alt de trenger å gjøre, er å sørge for at bilen er fulladet når de kommer på jobb.
Hvor stor den økonomiske gevinsten for bedriften blir ved å bytte til el-kjøretøy, avhenger naturligvis av strømprisene ved lading, hvor mye man kjører i jobb, kjøremønster etc. Men lader man mest hjemme vil regnestykket uansett bli veldig gunstig, understreker han.
– Bedriften sparer lett flere tusen kroner hver måned per bil. Har bedriften en stor flåte, er det bare å gange opp!
Toyota har en svært bred range av nyttekjøretøy, som dekker de aller fleste formål og behov. Det er likevel det kunden får i tillegg, som ofte bidrar til at kundene velger Toyota Fredrikstad som samarbeidspartner innen bilhold, påpeker han.
– Ja, det er mange konkurrerende merker som kan matche oss både på rekkevidde, lastevolum, kjørekomfort og pris. Men ingen slår oss på den totale «pakka» vi kan tilby kundene, som gjør at de får maksimal nytteverdi av bilene. Toyota Profflading er allerede nevnt. I tillegg har vi Toyota Express Service, som sikrer at bilen er på veien igjen etter maksimalt én time, vi kan tilby opptil ti års garanti osv.
– Jeg må samtidig trekke fram våre dyktige folk som betjener ettermarkedet, som har opparbeidet seg et svært godt renommé langt utenfor Fredrikstads kommunegrenser.
Også kontinuerlig relasjonsbygging, er en viktig faktor bak suksessen.
– Ja, veldig mye handler om å skape tillit. Vi er veldig synlige i lokalmiljøet gjennom sponsorater og deltagelse i næringsnettverk, og jeg er veldig
bevisst på hvordan jeg møter mennesker i alle sammenhenger. Dette, i tillegg til at Toyota har et høyt kvalitetsstempel, gjør at jeg ofte kommer i posisjon når bedrifter skal gå til anskaffelser av nye varebiler.
– Det er mange gode grunner til at Toyota bør være med i vurderingen når det er snakk om nyttekjøretøy. Velkommen innom for en hyggelig prat!