GEIR A. ARNEBERG
UTFYLLER HVERANDRE: Regionssjef for næringsbilsatsingen hos Toyota Fredrikstad Stein Torry Kongsberg (t.h.) er svært takknemlig for den nære kontakten og proaktive jobben kunderådgiver Ole Christian «Olli» Iversen gjør overfor kundene.
Toyota Fredrikstad vokser i næringsbilmarkedet med ekspress-service, ettermarked og sterke relasjoner.
Toyota Fredrikstad har de siste årene tatt stadig større markedsandeler i næringsbilsegmentet. Nøkkelen ligger i rask service, tett oppfølging og et tydelig skille mellom privat- og bedriftsmarkedet.
– For de fleste kundene er dette enkel matematikk. Likviditet er avgjørende, og leasing binder ikke kapital for bedriftene, forklarer Stein Torry Kongsberg (50), regionssjef for næringsbilsatsingen hos Toyota Fredrikstad.
Han kan fortelle at hele 90 prosent av bilene som leveres til næringsmarkedet, går på leasing, mens bare 10 prosent kjøpes.
Kongsberg har de siste fem årene bygget opp næringsporteføljen til Toyota Fredrikstad, men veien inn i bilbransjen var ikke gitt. Han har bakgrunn som markedsøkonom, flere år som selvstendig næringsdrivende innen arbeidsklær og regntøy – og et langt engasjement i lokalidretten, blant annet innen ishockey, fotball og tennis.
– Bil har alltid ligget mitt hjerte nær. Da Toyota Fredrikstad satset på næringssegmentet under pandemien, føltes det som en riktig utfordring. Jeg måtte starte helt fra null, men idretten og nettverket mitt ga meg et solid fundament, sier Kongsberg.
Etter at Bauda kom inn som eier av Toyota Norge i 2023, ble skillet mellom privat- og næringskundene tydeligere. For Kongsberg har dette gjort hverdagen enklere.
– Nå vet næringskundene at de blir møtt av en avdeling som kun jobber med dem. Det gir både forutsigbarhet og profesjonalisering, sier han.
En viktig brikke i suksessen er kunderådgiver Ole Christian «Olli» Iversen (52), som i tillegg er nestleder på ettermarkedsavdelingen.
– Mange av våre faste kunder kommer tilbake på grunn av Olli. Han er helt fantastisk til å skape tillit og relasjoner. Vi har kunder som reiser langt for å handle hos oss, selv om de har en Toyota-forhandler i nærheten. Det sier alt, påpeker Kongsberg.
Elektrifisering er et krav i stadig flere offentlige anbud, hvor det kan vektes så mye som 30 prosent. I andre tilfeller er det et absolutt krav at man har tilstrekkelig med elbiler. Toyota har tilpasset seg denne utviklingen.
– Hele ProAce-serien vår kan leveres både elektrisk og med dieselmotor. Vi dekker alt fra små varebiler til store kassebiler. I tillegg ser vi frem mot lanseringen av en helelektrisk Urban Cruiser i 2026, samt en ny C-HR+ med 600 kilometer rekkevidde, forteller Kongsberg.
Med et stadig bredere elektrifisert utvalg og fokus på ekspress-service ser Toyota Fredrikstad ut til å befeste sin posisjon i et tøft næringsbilmarked.
Stein-Torry Kongsberg
Regionsansvarlig Næring (Toyota Professional)
Toyota Fredrikstad